CHWAŁA ŚW. JÓZEFA Oblubieńca N. Maryi Panny i Opiekuna Jezusa Chrystusa

 

Święty Józefie, Miłośniku Najświętszego Serca, módl się za nami!


Zachęcenie do czci i nabożeństwa ku św. Józefowi.


    1. Ojciec Przedwieczny, Bóg, powierzył świętemu Józefowi najkosztowniejsze niebios i ziemi skarby, gdy go wybrał z pomiędzy wszystkich ludzi na głowę i naczelnika św. Rodziny — a kiedy Bóg sam wyrządza mu cześć, my stworzenia mielibyśmy tej czci odmawiać św. Józefowi?

    2. Jezus i Marya składają mu pierwsi hołdy posłuszeństwa, poddają się woli i kierunkowi jego. Jezus nazywa go swym ojcem, jest mu poddanym, usługuje swemi rękami, wszelką cześć oddaje; Matka Boska czci go jako Pana, jako Oblubieńca, poczytuje go za Swego Opiekuna, Obrońcę; uniża się przed nim jako służebnica, posługi mu czyniąc — a my nie mielibyśmy go czcić?

    3. Aniołowie z uszanowaniem zbliżają się do niego, nauczają o tajemnicy Wcielenia Syna Bożego, z uwielbieniem wymawiają jego imię: »Józefie, Synu Dawidów!« — a my nie będziemy go czcić i wielbić?

    4. Święci Pańscy na tej ziemi osobliwszem odznaczali się nabożeństwem do św. Józefa i z tego nabożeństwa czerpali pociechę i wzmocnienie. Św. Franciszek Salezy zawsze powtarzał: »Czcicielem, sługą, własnością jestem św. Józefa!«. Św. Teresa nazywała go panem i ojcem swoim; nic nie przedsięwzięła, nie wezwawszy wprzód jego opieki i przyczyny i zachęcając wszystkich ludzi do szczególnej czci św. Józefa; mówi: »Nie znam osoby, któraby na honor jego rzecz jaką szczególną uczyniła, a którejbym nie widziała w cnotach postępującej. Już od wielu lat w dzień jego uroczystości, gdy go proszę o jaką łaskę, zawsze się spełnia. Na miłość Boga proszę, jeżeli kto temu nie wierzy, niech próbuje.
« A kiedy Święci Pańscy tak uczcili św. Józefa, cóż my uczynimy?

    5. Kościół św. zaleca nabożeństwo do św. Józefa, przedstawiając wiernym tego Świętego jako Wzór życia świętobliwego, jako Przyczyńcę w każdej potrzebie, jako Patrona dobrej śmierci, ustanawiając prócz 19. marca jeszcze Dzień Opieki Św. Józefa (w 3cią Niedzielę po Wielkiej Nocy).

    6. Ojciec święty Pius IX, zalecając wiernym nabożeństwo do św. Józefa, naznaczył na to miesiąc Marzec i licznemi ono udarował odpustami; oraz pragnie, aby ten miesiąc tak był obchodzony jak miesiąc Maj, czci Maryi poświęcony, aby wierni wszyscy takież same co za nabożeństwa majowe zyskiwali odpusty. Świeżo zaś, bo pod dniem 8. grudnia 1870 r., przychylając się łaskawie do prośby wszystkich w Rzymie na Soborze zgromadzonych biskupów i wielu wiernych, uroczyście postanowił św. Józefa:

    Patronem całego Kościoła Katolickiego,

aby w tych ciężkich czasach prześladowania Kościoła, Opiekunem był całej Rodziny chrześciańskiej. Rozkazał także Ojciec święty, aby dzień jego (19. marca) z największą Uroczystością, jako święto pierwszego rzędu był obchodzony.


    Kiedy głód ciężki znaglał ludy, iż się udawały do Egiptu do króla po żywność i zboże, król odsyłał wszystkich do Józefa, którego był postanowił szafarzem nad wszystkiemi bogactwy swemi, mówiąc: »Idźcie do Józefa!« Te słowa stosują się do was wszystkich, dusze chrześciańskie. Idźcie do świętego Józefa, bo Bóg, Król Nieba i ziemi, powierzył mu wszystkie Swe łask skarby, nawet Twórcę łask wszelkich, Najmilszego Syna Swego i Matkę Najświętszą. Jeżeli chcecie pozyskać obfite, wam potrzebne łaski, jeżeli was dręczy ciężka dola, głód duszy dociska, jeżeli pokusy nacierają na was, jeżeli smutek was ogarnie, niepokój powstanie w sercu, jeżeli potrzebujecie pomocy, rady, światła, pociechy — uciekajcie się do św. Józefa. Dziewice i młodzieńcy, polećcie swą niewinność Józefowi św., który był stróżem Dziewictwa Maryi. Małżonkowie, w ciężkich trudach waszego pożycia niech wam Józef i Marya, ta święta Para, będzie Wzorem. Ojcowie i matki, uczcie się od Józefa, jak macie wychować dzieci wasze. Sieroty, wdowy, idźcie do Józefa, pod którego opieką Jezus był jakby sierotą, on będzie ojcem waszem. Starcy, pochyleni wiekiem i coraz bliżej grobu stojący, wam to szczególniej potrzebne nabożeństwo do św. Józefa, aby na tę chwilę zejścia z tego świata był wam Patronem. Módlcie się wszyscy do św. Józefa, ażeby on raz w godzinie śmierci waszej z Jezusem i Maryą przybył wam na pomoc, a po śmierci zaprowadził was do wiecznej szczęśliwości, czego wam N i sobie z całego serca życzę.

C Z Ę Ś Ć  I.

Najzwyklejsze modlitwy chrześcijanina, odnoszące się do św. Józefa.


Modlitwa poranna.


    O Panie i Boże mój, w którym żyję, poruszam się i jestem, Ojcze, Synu i Duchu Święty! upadam przed Tobą na kolana moje, dziękując Ci z głębokości duszy mojej, za wszystkie wyświadczone mi dobrodziejstwa, szczególnie atoli za to, żeś mię tej nocy tak łaskawie zachował, i tego dnia do służby Twojej udzielić mi raczył.
    Najdobrotliwszy Ojcze! proszę Cię pokornie: użycz mi według wielkości Miłosierdzia Twego tej łaski, abym dzień dzisiejszy i wszystkie dni życia mego wiernie i szczerze podług Przykazań Twoich postępował (-a). Broń mię od wszystkich najazdów i pokus złośliwego nieprzyjaciela, a strzeż mnie od wszystkiego złego na duszy i ciele.
    Zamknij, Najsłodszy Jezu, serce moje w więzieniu Twojem słodkiem, żeby się nie błąkało po bezdrożach i aby się nie zajmowało znikomemi marnościami świata tego. Zwiąż błąkające się myśli moje, aby nie uciekały od Ciebie, Najdroższego Boga mojego, żebym na Ciebie zawsze pamiętał (-a), a Twoją obecnością przejęty (-a) w świętej bojaźni Twojej i godnem uszanowaniu Majestatu Twego wiernie Ci służył (-a), a w prawdziwej miłości teraz Cię chwaląc, na życie wieczne u Ciebie sobie zasłużył (-a).
    Wszystko, cokolwiek dziś myśleć, mówić, czynić i cierpieć będę za pomocą Twoją, dla Ciebie o Boże, chcę myśleć, mówić, czynić i cierpieć. Tobie ofiaruję wszystkie moje myśli, słowa i uczynki; będą one tylko do Twojej chwały należały. Połączam je z Męką i śmiercią Twego Syna Bożego, Pana i Odkupiciela naszego, Jezusa Chrystusa.
    Mocno stanowię wszystkich, i każdego grzechu, szczególnie grzechu N., jako też wszystkich niebezpiecznych sposobności, jak najstaranniej unikać; lecz cóż ja zdołam o Panie bez łaski Twojej? Przybądź mi na pomoc, wesprzej niedołężność moję, umocnij mdłą wolę moję, abym to, co teraz przyobiecuję, ściśle wykonał (-a).
    O Najświętsza Panno, Bogarodzicielko, Marya! Opiekunko moja! biorę Cię dnia dzisiejszego za Panią, za Matkę, i za Obronicielkę moję, polecam Ci ciało moje, duszę moję, śmierć moję, wieczność moję i wszystko co mam, prosząc: abyś mnie niegodnego (-ą) za sługę przyjąć raczyła, i to mi sprawiła, abym wiernym (-ą) kochanego Syna Twego, sługą pozostał (-a).
    Aniele Boży! stróżu mój! mnie Tobie z Opatrzności Boskiej zleconego (-ą), racz dnia dzisiejszego strzedz, rządzić, bronić i do żywota wiecznego doprowadzić.
    Święty Józefie, któryś wszystkie Twoje myśli, słowa i uczynki, jedynie do chwały Bożej kierował, bądź mi na pomocy, szczególnie dzisiaj, ażebym ten dzień podług Twego przykładu przepędził (-a) i Ciebie w pokorze, cierpliwości, miłości, i we wszystkich cnotach naśladował (-a).
    Wszyscy Święci, a osobliwie Patronowie moi, przyczyńcie się za mną, abym zasługami i prośbami waszemi wspomożony (-a), w cnotach świętych codziennie postępował (-a), a w czasie stał (-a) się uczestnikiem (-ą) chwały wiecznej; co niechaj da ten, z którym wy żyjecie i królujecie, Bóg na wieki wieków. Amen.


Modlitwa wieczorna.


    O Wielki, Wszechwładny Boże! upadam przed Tobą na kolana moje, dziękując Ci z całego serca za wszystko, coś mi cokolwiek dobrego w ciągu tego dnia wyświadczył: za pokarm i napój, za zdrowie i wszystkie ciała mego i duszy mojej siły, za wszystkie święte natchnienia i oświecenia Twoje, za opiekę i obronę Twoją, i za wszystkie insze łaski, których nie poznaję dostatecznie i nie pojmuję.
    Przyjmij za to, na zadosyćuczynienie, moje dobre uczynki i moje cierpienia, w połączeniu gorzkiej Męki i drogich Zasług Jezusa Chrystusa. Przybądź mi na pomoc, o Panie, ażebym dostatecznie poznał (-a) moją niewdzięczność  i z całego serca żałował (-a).

    (Tu roztrząśnij sumienie twoje).
    
    Panie Jezu Chryste, Zbawicielu mój, jedyne dobro moje! żałuję serdecznie, żem Cię, Boga mojego, dzisiaj i kiedykolwiek obraził (-a). Wyrzekam się wszystkich moich grzechów i mocno sobie stanowię za łaską Twoją raczej umrzeć, niżeli Cię znów grzechem śmiertelnym rozmyślnie obrazić. W dowód szczerej woli mojej natychmiast rozpocznę poprawę moję, osobliwie będę się starał (-a), abym oną główną wadę... w sobie wykorzenił (-a).
    Odpuść mi najlitościwszy Ojcze! jako i ja dla miłości Twojej wszystkim nieprzyjaciołom moim z całego serca odpuszczam. Użycz mi Twojej dzielnej pomocy, abym pobożnie żył (-a), i aż do śmierci wiernym (-ą) Tobie pozostał (-a).
    Nawiedź, prosimy Cię, Panie, to mieszkanie, a wszystkie zasadzki nieprzyjaciół odpędź od niego: Aniołowie Twoi święci niech w nim przebywają, którzyby nas strzegli w pokoju: a błogosławieństwo Twoje niech zawsze będzie z nami. Przez Jezusa Chrystusa, Syna Twego, Pana naszego, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Św., Bóg na wieki wieków.
    Amen.
    O Najświętsza Panno, Boga Rodzicielko Marya, Opiekunko moja! biorę Cię nocy dzisiejszej za Panią, za Matkę i Obronicielkę moję. Polecam Ci ciało moje, duszę moję, żywot mój, śmierć moję, wieczność moję i wszystko co mam. Prosząc, abyś mię niegodnego (-ą), za sługę przyjąć raczyła, i to mi sprawiła, abym wiernym (-ą), kochanego Syna Twego sługą został (-a). Amen.
    Święty Józefie, przyjmij łaskawie, co dzisiaj na chwałę Twoją uczyniłem (-am). Bądź Opiekunem moim przy mnie, i zachowaj mię podczas snu od wszystkiego złego. Jak tej nocy, upraszam Cię już teraz, żebyś mi i w godzinie śmierci mojej na pomoc przybyć raczył.
    Święty Aniele stróżu mój! którego opiece jestem polecony (-a), racz nademną czuwać tej nocy, aby mi nie szkodzili nieprzyjaciele duszni poduszczeniem do grzechu, albo napadem niebezpiecznym na zdrowie i życie moje. Amen.
    Wy zaś Patronowie moi (lub Patronki) i wszyscy Święci, słudzy żyjącego Boga, nie opuszczajcie mnie grzesznego (-ej), w spoczynku moim. Módlcie się za mną do Pana. Nie oddalajcie odemnie Waszej obrony, póki żyję, a przy śmierci przyjmijcie duszę moję do waszego towarzystwa wiecznej chwały. Amen.

_______________________


CHWAŁA ŚW. JÓZEFA Oblubieńca N. Maryi Panny i Opiekuna Jezusa Chrystusa. Książeczka do św. Józefa zawierająca MODLITWY I ĆWICZENIA  NABOŻNE ku czci św. Józefa NA MIESIĄC MARZEC. Zebrał i opracował ADOLF LIGOŃ. Nakładem i czcionkami drukarni św. Jacka w Królewskiej Hucie w r. 1899. Str.3-12.
_____________________________________________________
    I m p r i m a t u r .
V l a t i s l a v i a e, d. 4. Februarii 1899.
Officium V i c a r i a t u s  G e n e r a l i s  E p i s c o p a l i s.
Nr. 13250.                Dr. Speil.

...........................................

 W załączeniu:

Jezus † Maryja † Józef. Modlitwy

[LINK]

∗                    ∗

 
 
 


 
∗                    ∗

 
 
 
 

                _____________________________________________________________________________________________________________
Transkrypcja i źródłowe oprac. graficzne - intix. 27.02.2022 AD.
Pozwoliłam sobie na nieznaczne - miejscowe - poprawienie pisowni w miejscach odnoszących się do Pana Boga, np.: Duch "święty" na "Święty" etc.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Modlitwy do Matki Bożej Szkaplerznej. [Więcej modlitw]

Nowenna na cześć Najśw. Maryi Panny z góry Karmelu.[Karmel-1910].

Jezus † Maryja † Józef. Modlitwy.

O, Maryjo! Zanoś nas!…

Litania do Najświętszej Maryi Panny Szkaplerza św. [Karmel-1910].

Resurrexit! Sicut Dixit! Alleluia!

Ratuj swą Duszę! człowieku, ratuj!

O Przemożna Królowo! Przeczysta Madonno Pełna Łaski!

Rocznica Ślubów Lwowskich i... Homilija na Święto Zwiastowania Bogarodzicy Panny X. Tomasza Młodzianowskiego SJ

NABOŻEŃSTWO DO DUCHA ŚWIĘTEGO. [Karmel - 1910]